۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

خرید آیفون؛ آری یا خیر؟

پیرو پست قبلی در ارتباط با نحوۀ ایمیل مارکتینگ اپل، اپل پس از آغاز فروش سراسری، به تمام مشترکین لیست ایمیلی اش، اعلام کرد که دیگر می توانند آیفون 6 و آیفون 6 پلاس را با عقد قرارداد و انتخاب یکی از 3 شرکت اپراتوری خرید کنند.

ایمیل پیش فروش آیفون 6 اپل

مدت ها بود این موضوع که یک نوع اپیدمی در مردم جهان (و ما مردم ایران) وجود دارد که یک آن از جای بر می خیزیم و می خواهیم یک اقدامی کنیم آزارم می داد. این اقدام می توانست (و می تواند) خرید یک کالا (مثل آیفون)، نوعی پوشش (تاس یا بلند نمودن موهای سر)، استفاده از شبکۀ پیام رسان (اپیدمی گرایش موجی به سوی وایبر با وجود آنکه اسکایپ از هر نظر بهتر عمل می کند)، تغییر لوگو (به مناسبت‏های خاص در شبکه های اجتماعی)، تماشای برنامه ای خاص (مثل والیبال این روزها) و ده ها و صدها موضوع و مسالۀ دیگر که تمامی نداشته و همیشه جامعه ای مثل ایران یا امریکا نیازمند اینگونه تکاپوهاست تا اتفاقات دیگری نیفتد. بگذریم!

اپل آیفون 6 نیز آمد و همچون آمدن آیفون 5، سیل جمعیتی به سوی پاساژهای موبایل و وبسایت های اینترنتی آن هم به صورت شبانه برای خرید آیفون جدید ایجاد شد.

آیا فکر کرده اید قیمت تمام شده این محصول برای کمپانی اپل چقدر بوده؟ و آیا فکر کرده اید بهای گزافی که برای این نوع تلفن پرداخت می کنیم می تواند چه حسنات دیگری برای ما داشته باشد؟ آیا فکر می کنید آیفون، تک است یا ما گرفتار همان اپیدمی همیشگی و چشم و همچشمی حتا در این نوع موارد هستیم؟ آیفون را برای چه می خریم؟ برای اینکه آیفون است یا امکانات ویژه ای دارد که همۀ ما می شناسیم و بر همان اساس، آن را از سایر دستگاه ها و موبایل های موجود در بازار تمییز می دانیم؟

کمپانی ایسوس روز دهم سپتامبر (19 شهریور) با انتشار تصویری در فیسبوک این شرکت اعلام کرد که علاقه مندان به خرید تلفن جدید می توانند به جای خرید یک آیفون 6، شش گوشی ZenFone این شرکت را تهیه کنند. [متن خبر]

گوشی ZenFone در مقابل آیفون 6

اگرچه دیدگاه کاربران نیز با هم متفاوت است و در همین مطلب، کاربری در انتقاد از متن منتشر شده از جانب ایسوس نوشته: بلی ولی برای کسی خوبه که هر سال گوشی عوض میکنه آیا دو سال دیگه این گوشی می تونه بازی های روز رو اجرا کنه؟ مطمئنا خیر! ولی همین الان روی آیفون 4 که تقریبا مال 5 سال پیشه هر بازی روزی به خوبی اجرا میشه

اما در نهایت آنچه که من فکر می کنم آن است که این اپیدمی نه فقط برای اپل که برای تمام تولید کنندگانی که تصور می کنند کالایشان تمامن مصرفی و از ملزومات زندگیست که باید به صورت دائم توسط مشتری تغییر یابد از بین برود. در این حالت است که کیفیت حقیقی را به دور از بوق رسانه های تبلیغاتی لمس می کنیم و هزینه های گزاف و سالیانه بابت این موارد نمی پردازیم

هوشمندی = رمز موفقیت

  • علیرضا گیتی گهر
  • چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۳

وبلاگ نویسی در دامنه شخصی؛ آری یا خیر؟

این امکان که هر سرویس بلاگ دهی می تواند دامنه به وبلاگهایش متصل کند چیز جدیدی است و این برای کاربر تازه آشنا (و یا نه، حتا کاربر دیرین و آشنا به اینترنت) بسیار سهل الوصول است.
اینکه در اختیار شما همه چیز را قرار دهند و شما تنها با چند کلیک بدون نصب هیچ CMS و پلاگین و احتمالن خرده طراحی یی، همه چیز را یکباره داشته باشید بسی مفید و دلچسب می نماید.
اما 2 مورد در ادامه می آید که تیتروار بدین گونه تقدیم می گردد:
  1. هر سرویسی لایق اتصال دومین شما به آن نیست و اصولن لایق هیچ نیست!
  2. پس از اتصال، با مسالۀ Duplicate content چه کنیم؟
اینکه هر سرویس حقیقتن و به همین صراحت، لیاقت درج محتوا درون آن را ندارد کاملن صحت دارد. همین الان که شما این متن را از دیدگاه مبارک خویش با قدرت رسانۀ بیان می خوانید، اسکریپت ایجاد سرویس بلاگینگ می فروشند آنهم به قیمت 50.000 تومان یعنی تنها 3.000 تومان گرانتر از یک دامنۀ .com!
آیا شما در این سرویس، وبلاگ ایجاد می کنید؟ اصلن به آن فکر هم می کنید؟ این چنین سرویس ها حتا لایق اسپمینگ نیز نیستند!
در ارتباط با مورد دوم؛ شوربختانه یک مشکل بزرگی که شخصن در 2 سرویس میهن بلاگ و بلاگ اسکای دیدم، این بود که کاربر پس از اتصال دامنه اش به وبلاگ، تنها تغییری که در URL وبلاگ ایجاد می شود، این است که علاوه بر نشانی یا URL وبلاگ شما (مثلن example.mihanblog.com) نشانی دامنه شما نیز همان محتوای وبلاگ را تنها در حالت دامنه اختصاصی نمایش می دهد (مثلن example.com) و این همان "دوبله شدن محتوا" یا Duplicate Content است که سمی بالقوه برای سئوی هر وبسایت شناخته می شود. مشکل آنجایی پررنگ تر می شود که افرادی، به هر 2 نشانی لینک هایی از روی دوستی یا دشمنی بدهند!
چاره چیست؟
ما فرض را بر این می گیریم که شما تمایلی به ایجاد یک وبلاگ با یک CMS را نیز نداشته و تنها می خواهید از همین راه وبلاگ نویسی کنید. ساده ترین راه این است که در ارتباط با سرویس های متفاوت پرس و جو نموده و اطلاعات کسب کنید. دستکم در همین مطلب، گفته شد که 2 سرویس معروف وبلاگ نویسی با چنین مشکلی مواجه هستند.
بیشتر این سرویس ها، خدماتی نظیر اتصال دامنه به وبلاگ را به صورت رایگان ارائه می دهند. سرویس وبلاگنویسی گوگل موسوم به بلاگر (بلاگ اسپات) یکی از این سرویس هاست اما در عین حال سرویس وردپرس دات کام را داریم که به ازای اتصال هر دامنه مبلغی را از کاربر اخذ می نماید. همچنین هر یک از امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می گیرد، هزینه های مربوط به خود را دارد. در سوی دیگر، سرویسهای ایرانی نیز فراوانی (یا شاید بهتر، همه این سرویس ها) هستند که این خدمات را به رایگان عرضه می کنند و در کنار آن، نمایش تبلیغات برایشان ارجحیت دارد اما در مقابل نیز، همین رسانۀ بیان وجود دارد که پایۀ کاری اش، بر اساس نشر علم و تولید محتوا است؛ سرویس بسیار خوبی را ارائه می کند و همچنین از نمایش تبلیغات (دستکم تا کنون) صرف نظر کرده است پس بابت یک به یک امکاناتی که کاربر طبق جدول، درخواست کند، باید هزینۀ آن را پرداخت کند. برای مثال قابلیت اتصال وبلاگ به نشانی دامنۀ اختصاصی 15.000 تومان (برای 1 دامنه) و 20.000 تومان (برای 3 دامنه) می باشد.
حال شما می بایست بررسی کنید که آیا اصلن می خواهید این کار را انجام دهید یا خیر! هدفتان از این اقدام چیست و کدام سرویس، بهترین میزبان برای شما خواهند بود؟!
دی ان اس سرور
  • علیرضا گیتی گهر
  • سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳

این ایمیل مارکتینگ حرفه ای

کمتر از 48 ساعت دیگر مانده تا انفجار 2 محصول انقلابی اپل و حال ببینید بزرگ بودن یک شرکت چگونه بر روی تبلیغات آن نیز تاثیر می گذارد.

آخرین ایمیلی که شرکت اپل برای اعضای ایمیل مارکتینگش ارسال کرده، برمی گردد به تاریخ چهارم سپتامبر یعنی 4 روز پیش.

ایمیل 4 سپتامبر اپل

ترجمۀ متن مندرج بر روی بروشور تبلیغاتی اپل چنین است:

مدارس آغاز می شوند

اما پیشنهاد ما به زودی پایان می یابد

 تصور می کنید این نشانگر چیست؟ پر واضح است که این بزرگی یک شرکت را نشان می دهد که راه های تبلیغاتی خود را به خوبی می شناسد اما اسپم نمی کند. دقیقن معنای بزرگی شرکت همین است که شما بدون آنکه اسپم کنید (حتا اگر اعضای شما با تمایل خود به عضویت شما درآمده اند) خود را حرفه ای نشان داده و بفروشید!

حال این را مقایسه کنید با اکثر شرکت های خرده پای ایرانی، چینی و فیلیپینی که برای تنها یک CD، کتاب و یا هر چیز کوچک و بزرگ(!) دیگر نه بدون اجازه ایمیل ها را می دزدند که مرتب اسپمینگ را سرمنشا تجارت خود قرار داده اند و نام آن را تجارت الکترونیک [1] گذاشته اند. تجارت الکترونیکی که حال عضوی از بی شمار رشتۀ دانشگاهی در ایران و جهان است و این سیاهی ها به نام همین نوع تجارت و رشته زده می شود.

تنها نگاهی به صندوق اسپمتان، شما را با این واقعیت از اکثر اصناف (اگر نگوییم همه!) روبرو می سازد:

ایمیل اسپم 2ایمیل اسپم1

و جالب تر آنکه این به اصطلاح ایمیل ها، روزانه گسترش یافته و اگر سرویس جیمیل نبود، شاید شاهد وجود قانون جدید در همین ارتباط بودیم و در دادگستری ها، شغلی برای بررسی و رسیدگی به تنها همین مورد ایجاد می شد چراکه نه تنها به سمت فرهنگ درست ارسال ایمیل پیش نرفته ایم که هرچه جلوتر می رویم، بیشتر پسرفت می کنیم.

اینکه تا چه زمان قرار است این پروسه ادامه داشته باشد مشخص نیست اما بد نیست که هر از گاهی از خالقین اصلی مان یاد بگیریم و از ابزاری که در دست داریم همیشه به بدترین شکل ممکن استفاده نکنیم. این مسائل همچنین در بحث تبلیغات تلویزیونی (ماهواره اِی) -که از مجاری قانونی تبلیغات شمرده می شود- نیز وجود دارد.

آغازگر این راه حتا شما می توانید باشید. شمایی که خودتان را کارآفرین می دانید و محصولی به دستتان رسیده که تصور می کنید می توانید آن را بفروشید.

محصول شما خواهان خواهد داشت اگر راه درست تبلیغات را از هر رسانه ای پیش ببریم.

اسپم مارکتینگ

  • علیرضا گیتی گهر
  • دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳

بازگشت آرامش به فضای بلاگستان

از زمانیکه من برای وبلاگ تجارت الکترونیک در وردپرس یادداشت می گذاشتم بیش از 5 سال میگذره.

همچنین مقالاتی رو که در وبسایت های متفاوت مثل شرکت مبنا منتشر کردم از جملۀ مهم ترین مقالات این شرکت بودند که بیشترین بازدید رو به شهادت سرویس آنالیتیکس گوگل و کنتور داخلی پنل مدیریت وبسایت شرکت داشتند.

شاید نوشتن در فضای بیان، این ذوق را دوباره در من به وجود آورد که بتوانم به یک سرویس خوب ایرانی اعتماد کنم و دوباره بهترین ها را به ارمغان آورم هرچند که نمیخواهم وقت زیادی صرف کنم. ای کاش بیان امکان نوشتن و ارائۀ مطالب بلاگرهایش را در قالب VIP می گذاشت تا هم خود ذینفع باشد و هم برای اولین بار در تمام سرویس های بلاگینگ، این امکان بدون نصب پلاگین بر روی هاست برای کاربران مهیا می گشت.

اگرچه وبلاگستان فارسی و سرویس های ارائه دهندۀ بلاگ در ایران حالا دیگر قدرت لازمه را پیدا کرده اند اما اینکه شما بتوانید سرویسی را خلق کنید که متفاوت با سرویس های مشابه فعالیت کند حقیقتن کار سختی است و انتخاب من برای نوشتن در بیان بی دلیل نیست. تصور می کنم افرادی چون ما که می توانند تولید محتوا کنند و اثری خلق نمایند می بایست کمی استرس همیشگی سرویس های داخلی را پذیرفته تا در نهایت به خود کمک کنند. در این میان، در نهایت سرویس هایی هم پیدا شده اند (همچون همین بیان) که با نوع سرویس دهی و اطلاع رسانی در قالب های مختلف رسانه ای، به کاربر این آسودگی خاطر را می دهند که می توانید بنویسید. نگران نباشید!

  • علیرضا گیتی گهر
  • دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳
علاقه مند به حوزۀ سیاست (روابط بین الملل) و IT (سئو، بلاگینگ و تولید محتوا)
اینجا از هر دو حوزه می نویسم؛ هر آنچه برام جالبه و فکر می کنم برای دانشجوهای علوم سیاسی و روابط بین الملل میتونه مفید باشه، به اشتراک می گذارم.
در زمینۀ IT هم حرفهایی دارم که البته در مقابل بزرگان این حوزه، صرفا وقت گذرونیه :-)