۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

دروغ بزرگ وزیر ارتباطات و شرکت‎ های ISP

قرار بوده که شرکت‎های ارائه دهندۀ اینترنت در ایران، از ابتدای مرداد ماه، تعرفه‎های اینترنت را از 16 تا 30% کاهش دهند. به ظاهر نیز چنین اتفاقی افتاده اما درواقع، ابلاغیۀ وزارت ارتباطات دور زده شده است.

برای مثال، شرکت آسیاتک تنها با حذف بسته های یکساله و اضافه کردن بسته های 6 ماهه، تنها با 30 تا 50 هزار تومان اختلاف نسبت به یکدیگر، گویی قانون را اجرا کرده است اما این تنها یک دزدی آشکار و دور زدن ابلاغیۀ وزارتخانۀ ارتباطات است.

همچنین شرکت شاتل، که هم اکنون تبلیغ بسته های جشنوارۀ تابستانه اش را می کند، با بهانۀ (صحیح یا غلط) خالی نبودن پورت، از ارائۀ این سرویس خودداری می کند. هرچند که چنین بسته ای (یا جشنواره ای) به هیچ عنوان در سایت این شرکت وجود ندارد یا اگر دارد، احتمالن در گوشه و کناری است که دسترسی به آن به صفر برسد.

پارس آنلاین نیز، با طرح های به اصطلاح تشویقی 24 ماهه (2 ساله!) سعی در جذب کاربران دارد که البته این بازی هم صرفا بازی فروش بوده و پس از خرید مشتری، خدمات پشتیبانی به ده درصد می رسد. به عنوان مثال اینترنت آسیاتک طی یک سال گذشته و به طور میانگین در هر ماه، با قطعی و ضعف سیستمی 2 روزه مواجه بوده است و زمانی که با پشتیبانی تماس گرفته می شود، گویی که یک صدای ضبط شده مطالبی را از قبیل "از سر خط چک کنید"، "مودم را به سر خط وصل کنید و سایر تلفن ها را از پریز بکشید"!، "از اسپیلت جدا کنید (یا نکنید!)" و مواردی از این دست.

اخیرا نیز شرکت مخابرات نیز -که احتمالا از بدترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت در ایران است (حتا از نظر واحد فروش!)- ضعف و کندی سرعت اینترنت را به گردن کاربرانی انداخته که به گفتۀ این شرکت "به صورت غیر منصفانه از اینترنت نامحدودشان استفاده می کنند"!! شرکتی که به واسطۀ وصل بودنش به ارگان های دولتی و وابسته، از سوبسیدهای تبلیغاتی نظیر چاپ هر ماهۀ تبلیغ اینترنت این شرکت بر روی قبض های تلفن مشترکین استفاده می کند.

در میانۀ این همه خبر به واقع نادرست و صریح تر، دروغ، زمزمه هایی از یک نوع اخاذی دیگر به نام "هزینۀ نگهداری حجم" توسط برخی از همین شرکت ها مطرح شده است. بدین مفهوم که برای مثال کاربر با خرید 10 گیگابایت اینترنت به قیمت 30 هزار تومان، باید مبلغی بیشتر از آن را بابت خورده نشدن حجم(!) توسط ناکجا بپردازد که شرکت گیگابایت فروش، ضامن گیگ هایی باشد که کاربر از خود شرکت خریداری کرده است!

internet-in-iran

در نهایت، قصۀ ادامه دار این شرکت ها که اکثرشان وارد فضاهای دیگری نظیر ارائۀ هاست و دامین، طراحی سایت، تلفن هوشمند و... شده اند، غصه ایست که متضررین اصلی‎شان، چهل میلیون کاربر اینترنت هستند که البته اینترنت برایشان از نان شب واجب تر شده است. الحق که این شرکت ها هم خوب بر این قصه گویی مسلط شده اند! بماند که جدای از این فشارهای مالی، مسائل فیلترینگ گسترده، تحریم های سرویس های مختلف خصوصا برای ایرانیان و اخبار و گزارشات روزانۀ رسانه هایی که اتفاقا خودشان از راه اینترنت جذب مخاطب می کنند نیز به طور مداوم پابرجا هستند.

  • علیرضا گیتی گهر
  • سه شنبه ۲۶ مرداد ۹۵

قوانین و مقررات سرویس بیان

تصمیم دارم قوانین و مقررات سرویس‎های داخلی را طی چند پست منتشر کنم. هدف این نوشته‎ها، تنها بازنشر صرف و اصطلاحا کپی-پیست نخواهد بود و بعدتر نسبت به بررسی دقیق‎تر آنان و مقایسه با یکدیگر اقدام خواهم کرد.

خواهشمند است نظراتتان را بیان کنید.

امروز به بخش "قوانین و مقررات" استفاده از سرویس بیان می‎پردازم. ابتدا مرور تمامی این قوانین از سرویس‎های مختلف بلاگینگ و سپس بررسی موشکافانه‎تر و مقایسۀ آنان. آخرین آپدیت این قوانین مطابق با زمان دقیق ثبت همین پست است!

به نام خدا

به بیان خوش آمدید!

امیدواریم از بودن با بیان لذت ببرید و بتوانید همواره به انتخاب امروز خود افتخار کنید.برای قانونمندی و کمک به ما در ارائه محیطی حرفه ای و امکاناتی متناسب با شان کاربران بیان، لازم است قبل از استفاده از هر یک از محصولات یا خدمات بیان، موافقت خود را با شرایط، ضوابط و سیاست های بهره برداری بیان اعلام نمایید:

  • نشان بیان و نام های "بیان"و "bayan"علامت های ثبت شده هستند و کلیه حقوق آن محفوظ است.
  • شما ضمانت می کنید که کلیه اطلاعات ارائه شده توسط شما به بیان صحیح و جدید است و اعلام می کنید که شما برای پذیرش این قرارداد و شرایط و اجرای آنها صلاحیت ، اهلیت ، قدرت و اختیار کامل دارید.
  • شما متعهد می شوید که از خدمات و محصولات بیان صرفا درچارچوب ضوابط و مقررات و آیین نامه های بیان و همچنین قوانین و مقررات ایران استفاده کنید.
  • استفاده تجاری یا سازمانی یا دولتی یا استفاده شخصیت های حقوقی از خدمات و محصولات بیان مستلزم پرداخت هزینه است. شرایط خاص و میزان هزینه برای هریک از موارد توسط بیان تعیین می شود و در هر زمان قابل تغییر است.
  • شما متعهد می شوید که از نام ، نشان ، آدرس و هر نوع مشخصه دیگری که مربوط به اشخاص مشهور، شرکت ها، موسسات و علامت های ثبت شده تجاری هستند بدون اجازه رسمی آنها استفاده نکنید. در چنین مواردی ممکن است بیان مدارک احراز هویت یا مجوز رسمی را از شما مطالبه کند.
  • ممکن است علاوه بر شرایط کلی و عمومی خدمات و محصولات بیان، هریک از محصولات یا خدمات بیان شرایط و ضوابط خاص خود را نیز دارا باشند که در این صورت شما باید آن ها را هم بپذیرید و در صورت وجود تضاد میان شرایط عمومی و شرایط خاص هر محصول یا خدمت، اولویت با شرایط خاص خواهد بود.
  • اگر مواردی را مشاهده کردید که فکر می کنید مخالف شرایط و توافق نامه های بیان یا قوانین لازم الاجرا است، به ما گزارش دهید. بیان سعی خواهد کرد گزارشات رسیده را بررسی کرده و برخورد مناسب با متخلفان را انجام دهد. اقدامات بیان در قبال متخلفین ممکن است شامل این موارد باشد: محدود کردن دسترسی عمومی به صفحات و محتوای کاربر تا زمان باقی ماندن موارد تخلف به نحوی که فقط نویسنده یا منتشر کننده اصلی دسترسی داشته باشد؛ غیر فعال کردن دسترسی های کاربر متخلف؛ حذف موارد نامناسب؛ حذف کاربر متخلف.
  • در تمامی خدمات و محصولات بیان، شما خود مسئول تمام فعالیت هایی هستید که تحت نام کاربری شما انجام می شود و همچنین مسئول حفظ امنیت کلمه عبور خود هستید.
  • بیان هیچ مسئولیتی نسبت به محتوای انتشار یافته از سوی کاربران و یا سایر اقدامات آنان در قبال هیچ کس نخواهد داشت. شما موافقت می کنید که مسئولیت کامل هرگونه استفاده از محصولات و خدمات بیان و هرنوع محتوای انتشار یافته یا اقدام دیگری که با استفاده از محصولات و خدماتی که از بیان در اختیار دارید صورت گرفته باشد به عهده شما است.
  • بیان ممکن است در هر زمان شرایط خدمات و سیاست های خود را اصلاح کرده یا تغییر دهد و شما متعهد می شوید که از تمامی این تغییرات تبعیت کنید. استفاده از هریک از محصولات و خدمات بیان به این معنی است که شما تمام شرایط بیان را پذیرفته اید. اگرچه ممکن است ما تغییرات مهمی را که در شرایط استفاده از محصولات و خدمات بیان ایجاد می شود به شما اطلاع دهیم، اما این وظیفه خود شماست که با مراجعه به شرایط و قوانین، آخرین تغییرات را مطالعه نمایید.
  • شما موافقت می کنید که خدمات و محصولات بیان همانطور که هست و همانطور که موجود است به شما ارائه شود. اگرچه هدف بیان ارائه بهترین سطح از خدمات و کارایی و امنیت است و برای تحقق این اهداف تلاش فراوانی می کند، اما بیان به هیچ وجه در قبال قابلیت دسترسی، کیفیت خدمات و محصولات و ایمنی آن ها تضمینی نمی دهد و مسئولیتی نخواهد داشت. بیان همچنین این حق را برای خود محفوظ می دارد که با اطلاع قبلی یا بدون اطلاع قبلی، در هر زمان و بدون هیچ گونه مسئولیتی در قبال خدمات گیرندگان یا کاربران، محصولات و خدمات خود را اصلاح، محدود، مقید، تعلیق یا قطع نماید. بیان این حق را برای خود محفوظ نگه می دارد که در هر زمان بنا به صلاحدید خود بدون اطلاع قبلی از ارائه خدمات و محصولات خود و یا ادامه ارائه آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی امتناع ورزد و در صورت تحقق این امر مسئولیتی نخواهد داشت.
  • تجهیزات و نیروی انسانی بیان در کشور های متعددی قرار دارند. تصمیم اینکه اطلاعات و داده های هریک از خدمات و محصولات بیان در کجا ذخیره و پردازش شوند با بیان خواهد بود و شما موافقت می کنید که اطلاعات شما بنا به صلاحدید بیان در هر نقطه از کشورهای جهان قرار بگیرد. البته بدیهی است بیان همواره تدابیر لازم برای حفظ امنیت اطلاعات خود و کاربران خود را مد نظر قرار خواهد داد.
  • شما متعهد می شوید که شرایط تعیین شده از سوی کاربران بیان برای استفاده و بهره برداری از محتوای تولید شده توسط آنان را کاملا رعایت کنید.
  • شما موافقت می کنید که بیان حق استفاده مطلق از آن دسته از داده ها و محتویات عرضه شده از طریق خدمات و محصولات بیان را که توسط کاربران در دسترس عموم قرار گرفته است را دارد. منافع و مالکیت فکری و معنوی و حق بهره برداری از داده ها و محتویاتی که شما تولید کرده اید و برای انتشار یا استفاده از آن محدودیت قایل شده اید برای شما محفوظ خواهد بود. برای کمک به حفظ حقوق شما، با کاربران متخلفی که حقوق شما را نقض کنند طبق روال های کاری بیان ممکن است برخورد صورت گیرد و اگر متخلف از کاربران بیان نباشد، ممکن است وکلای بیان شما را در پیگیری های حقوقی لازم کمک کنند.
  • شما متعهد می شوید که تنها خود شما از محصولات و خدماتی که از بیان در اختیار شما قرار می گیرد استفاده کنید و حق فروش، کپی، تکثیر آنها را ندارید.
  • شما موافقت می کنید که تمامی شرایط و قواعد میان بیان و شما، تابع حقوق و قوانین ایران است و طبق همان قوانین تفسیر می شوند و به قوانین محلی یا کشور محل اقامت شما که متناقض با آن باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد. هرگونه ادعا، اقدام حقوقی، دعوی قضایی مربوط به بیان یا مدیران و کارکنان بیان و یا مربوط به خدمات و محصولات بیان فقط در دادگاههای ایران قابل پیگیری خواهد بود و شما صرفا صلاحیت قانونی دادگاه های ایران را قبول می کنید.
  • شما متعهد می شوید که مستقیم یا غیر مستقیم هیچ اقدامی که به منافع مادی و معنوی بیان لطمه وارد نماید مرتکب نشوید و همچنین هیچ اقدامی که باعث گمراهی کاربران بیان یا مخاطبان شما شود انجام ندهید.
  • بیان هیچ گاه اطلاعات خصوصی و مشخصات تماس کاربران خود را در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی ثالث قرار نخواهد داد مگر این که به حکم قانون یا مرجع صالح قضایی ملزم به این کار شود. در چنین شرایطی وکلای بیان ممکن است برای دفاع از حقوق کاربرانی که تشخیص داده شود بر خلاف توافق نامه عمل نکرده اند، وارد عمل شوند و به دفاع از حقوق کاربر بپردازند.
  • اگرچه حق نظارت بر حسن اجرای این توافقنامه و سایر شرایط و سیاست های بیان برای بیان محفوظ است اما بیان به هیچ وجه در قبال دستگاه های دولتی و یا قضایی داخلی، خارجی یا بین المللی تعهدی برای نظارت بر نحوه استفاده از محصولات و خدمات خود و یا یافتن موارد نقض توافقات و شرایط و یا تطبیق رفتار کاربران با قوانین را ندارد.
  • علیرضا گیتی گهر
  • پنجشنبه ۲۱ مرداد ۹۵

شرایط استفاده از VPN برای ناقضان قانون در امارات سخت‎تر می‎شود

امروزه کاربران زیادی در سراسر نقاط جهان از اتصال وی پی ان جهت انجام امور مختلف استفاده می کنند: از دسترسی به شبکه کاری خود از راه دور تا برقراری ارتباط ایمن و کدگذاری شده در اینترنت. همچنین، یکی دیگر از کاربردهای وی پی ان، فراهم کردن دسترسی کاربران به سرویس هایی است که به دلایل مختلف از جمله تحریم امکان دسترسی به آنان را ندارند. با این حال، شرایط استفاده از آن در کشور امارات عربی متحده تحت شرایطی می تواند عواقبی همچون تحمل حبس در زندان را به دنبال داشته باشد.

براساس اعلامیه‎ای که مقامات رسمی رگولاتوری امارات (TRA) منتشر کرده‎اند، تغییراتی در قانون جرایم اینترنتی در این کشور ایجاد شده و اکنون در ارتباط با استفادۀ شهروندان اماراتی از VPN اعلام کرده‎اند که هر کدام از شهروندان در صورت استفاده از VPN جهت دسترسی به وبسایت‎های پ..ورنگرافی و یا وبسایت‎های خلاف مقررات جاری کشور استفاده کند به تحمل مجازات حبس در زندان و جریمه ای نقدی با حداقل مبلغ پانصد هزار درهم امارات و حداکثر دو میلیون درهم امارات، و یا یکی از این دو مجازات مجبور خواهد شد.

البته باید در نظر گرفت که اتصال به VPN و همچنین سرویس‎های Voip نظیر اسکایپ، سالهاست در امارات بدون مشکل برقرار است و هزاران نفر از مردم امارات از این سرویس قانونی استفاده می‎کنند.

  • علیرضا گیتی گهر
  • شنبه ۱۶ مرداد ۹۵

ارزان‎ترین تبلت دنیا: فقط 99 سنت

ارزان‌ترین تلبت دنیا توسط شرکت آمریکایی AT&T با قیمت ۹۹ سنت عرضه شد.

نام این تبلت Trek 2 HD است و قیمت آن تا 5 آگوست تنها 99 سنت خواهد بود اما خریداران باید فرم استفاده از خدمات AT&T را برای 2 سال امضا کنند یا ماهانه مبلغ 7.5 دلار به مدت 2 سال و در مجموع 180 دلار را بپردازند.

شاید به دلیل همین مبلغی که باید در مدت دو سال پرداخت شود، وبسایت CNet پیشنهاد کرده است که پیش از خرید Trek 2 HD، نگاهی به ASUS ZenPad Z8 با قیمت 250 دلاری بیندازید.

مشخصات Trek 2 HD اینها هستند:

  • صفحه نمایش 8 اینچی HD
  • بلندگوهای استریو با قابلیت پخش به صورت دالبی
  • سیستم عامل اندروید 6 - اندروید مارشمالو
  • دوربین 5 مگاپیکسلی پشتی
  • دوربین 5 مگاپیکسلی جلویی
  • ردازشگر هشت هسته‌ای Qualcomm از نوع اسنپداراگون ۱.۵ گیگاهرتز
  • فضای ذاخلی 16 گیگابایتی و با داشتن درگاه microSD برای فضای بیشتر
  • باطری 4600 میلی آمپری
  • علیرضا گیتی گهر
  • جمعه ۱۵ مرداد ۹۵

افزایش آمار جرائم اینترنتی در سال گذشته

رئیس پلیس فتا -فضای تبادل اطلاعات- به شهروندان توصیه کرده که از پیام‌رسان تلگرام استفاده نکنند، چرا که اطلاعات بارگذاری شده در این سرور توسط بیگانگان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر رئیس پلیس فتا، درباره بیش‌ترین مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان گفت: مردم ابراز نگرانی بسیاری از نحوه استفاده و ظهور پیام‌رسان تلگرام داشته‌اند.

سردار کمال هادیانفر با تاکید بر توصیه به شهروندان در خصوص عدم استفاده از تلگرام گفت: سرورهای این پیام رسان در داخل کشور نیست و غالبا اطلاعات بارگذاری شده در این سرور توسط بیگانگان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد:‌ ادمین اصلی تلگرام اراده جدی در برخورد با پدیده جرم در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را ندارد.


هادیانفر چندی پیش با بیان اینکه کل جرائم سایبری نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش 62 درصدی داشته است، گفت: بیشترین جرائم به ترتیب اولویت شامل برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی، مزاحمت‌های اینترنتی، موضوعات اخلاقی، نشر اکاذیب و کلاهبرداری است که البته با تلاش‌های جدی که توسط پلیس فتا در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان انجام شده، شاهد کاهش برداشت‌های غیر مجاز بوده‌ایم اما در این خصوص باید همکاری و تعامل سازمان‌ها، بانک‌ها و مردم با این پلیس بیشتر شود.

به غیر از این اظهارات موارد متعدد دیگری نیز در این خصوص عنوان می‌شود. به عنوان مثال چندی پیش رئیس پلیس فتا استان از دستگیری اعضای باند کلاهبرداری اینترنتی در شیراز خبر داد که با هک شبکه اجتماعی تلگرام و اغفال خانم‌های جوان از آنان اخاذی می‌کردند. البته این مقام هیچ توضیحی در ارتباط با نحوۀ هک و ارتباط این هک با اغفال خانم‎های جوان نداده است.

در حال حاضر بر اساس آمار، حدود 20 میلیون کاربر ایرانی از پیام‎رسان تلگرام استفاده می‎کنند.
شاید بهتر است کاربران و استفاده کنندگان از این پیام‎رسان یا سایر پیام‎رسان‎ها، پیش از استفاده، جهت اطمینان از امنیت خود، شرایط و قوانین استفاده از آن‎ها را مطالعه و سپس اقدام به نصب برنامه کنند.

  • علیرضا گیتی گهر
  • جمعه ۱۵ مرداد ۹۵

سرویس‎های مکالمۀ نامحدود و رایگان همراه اول

اپراتور همراه اول با ارائۀ سرویس‌هایی به نام بسته‌های مکالمۀ خانواده و مکالمۀ همراهی برای مشترکان خود به نحوی امکان بهره‌گیری از مکالمات نامحدود رایگان در نظر گرفته است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، یک سال پیش اپراتورهای مختلف تلفن همراه ایرانی با تعریف بسته های مختلف مکالمه‎ای برای کاربران، نسبت به ارائه مکالمات رایگان به مشترکان خود اقدام کردند، اما در نهایت با ابلاغ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد اصلی قانون‌گذار در حوزه ارتباطات، اپراتورها را از ارائه این سرویس‌ها منع کرد. دلیل این اقدام که بنا بر اعلام رگولاتور اجرای این طرح، تاثیرات منفی بسیار زیادی بود که بر کیفیت شبکه برجای گذاشته بود.



البته پس از مدتی مدیر بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در ارتباطات با امکان از سرگیری این نوع طرح‌ها تاکید کرد که طبق پروانه، امکان ارائه طرح‌های تشویقی تعرفه‌ای برای اپراتورها وجود دارد.

حسین فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه قطعا لازم است پیش از اجرای طرح‌های تشویقی، اپراتورها جزئیات آن را به رگولاتور اطلاع دهند، گفت: البته طبق پروانه اپراتورها این‌گونه نیست که لازم باشد اپراتور برای ارائه هر طرح تعرفه‌ای، از ما تائیدیه داشته باشند.

وی ادامه داد: قطعا اپراتورها می‌توانند همین حالا هم در چارچوب پروانه خود می‎توانند طرح‌ها و بسته‎های مختلف را ارائه دهند و ما در این زمینه تعیین تکلیف نمی‌کنیم و این امکان وجود دارد که اپراتورهای مختلف تخفیف‌های متنوعی را برای مشترکان در نظر بگیرند.

بر همین اساس مدتی است اپراتور همراه اول با تعریف طرح‌هایی این امکان را بوجود آورده تا مشترکان علاقمند در ازای پرداخت وجه مشخصی، امکان استفاده از مکالمات نامحدود را داشته باشند.

نام یکی از این طرح‎ها، مکالمۀ خانواده است که امکان گفتگوی رایگان به صورت نامحدود و ایضا دوطرفه را بین دو مشترک در قالب بسته‌های مکالمه فراهم می‌کند.

بدین ترتیب مشترکان دائمی همراه اول می‌توانند با خریداری یک بسته ماهانه ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دقیقه‎ای درون شبکه، با تقسیم این دقایق بخشی از آن را به یک یا دو مشترک دائمی دیگر هدیه کنند. تاکید می‎شود که این امکان در ارتباط با مشترکین دائمی خواهد بود. همچنین کلیه مکالمات آنها با مشترک مشخص شده و بالعکس تا ۳۰ روز رایگان خواهد بود.

بسته‌های مکالمه ۵۰۰ دقیقه‌ای


بر اساس این طرح، مشترک دائمی خریدار بسته (مشترک اصلی)، در هنگام خرید بسته ماهانه ۵۰۰ دقیقه‌ای درون شبکه، با اعلام یک شماره دائمی همراه اول به عنوان مشترک فرعی، به صورت پیش فرض ۱۰۰ دقیقه از حجم بسته را به وی هدیه می‌کند. به این ترتیب تا ۳۰ روز کلیه مکالمات مشترک اصلی با مشترک فرعی و بالعکس رایگان خواهد شد.

همچنین مشترک اصلی می‌تواند برای اختصاص دقایق بیشتر، از طریق منوی اعلام شده از سوی اپراتور اقدام کند. اشتراک دقایق به صورت پیش فرض در بسته‌های ۱۰۰ دقیقه‌ای امکان‌پذیر است.

اما حجم این بسته برای مکالمه این دو نفر با سایرین نیز استفاده می‌شود و مکالمات آنها به صورت نامحدود رایگان است. حتی در صورتی که این دو مشترک، دقایق خریداری شده را قبل از ۳۰ روز تمام کنند، همچنان تا پایان ۳۰ روز می‌توانند از مکالمه رایگان نامحدود با یکدیگر استفاده کنند. هزینه فعال‌سازی این بسته برای مدت ۳۰ روز از سوی همراه اول مبلغ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

بسته‌های مکالمه ۱۰۰۰ دقیقه‌ای


در بسته ماهانه ۱۰۰۰ دقیقه‌ای درون شبکه نیز امکان اشتراک‌گذاری و مکالمه رایگان دوطرفه با دو مشترک دائمی فراهم است. به این صورت که مشترک دائمی خریدار بسته (مشترک اصلی) هنگام خرید این بسته، با اعلام یک شماره دائمی همراه اول به عنوان مشترک فرعی، به صورت پیش فرض ۱۰۰ دقیقه از حجم بسته را به وی هدیه می‌کند. به این ترتیب، تا ۳۰ روز کلیه مکالمات مشترک اصلی با مشترک فرعی و بالعکس رایگان خواهد شد. در این مورد نیز حجم بسته برای مکالمه با سایرین هم استفاده خواهد شد. تنها تفاوت این بسته با بسته‎های مکالمۀ 500 دقیقه‎ای، در میزان دقایق استفاده از سرویس است که البته حتی در صورت پایان بسته در ماه اول، تا پایان 30 روز، تمام مکالمات، رایگان خواهد بود.

البته باید توجه داشت که مکالمات بین دو مشترک فرعی نامحدود نیست و از حجم بسته اشتراکی آنها کسر خواهد شد. هزینۀ فعال‎سازی این سرویس که پس از پایان مدت بسته، همچنان مکالمۀ رایگان تا پایان روز 30م برقرار باشد، مبلغ 57 هزار تومان از سوی اپراتور اعلام شده است.
همچنین مشترک اصلی می‌تواند برای انتخاب نفر دوم برای اشتراک دقایق و مکالمه رایگان یا اختصاص دقایق بیشتر به نفر اول، از طریق گزینه اشتراک‌گذاری اقدام کند.

حجم این بسته نیز برای مکالمه با سایرین قابل استفاده خواهد بود و کلیه مکالمات مشترک اصلی با هر یک از مشترکین فرعی و بالعکس رایگان خواهد بود.

  • علیرضا گیتی گهر
  • جمعه ۱۵ مرداد ۹۵

تصاویر برتر فلیپ بورد مرداد ماه

مردی در حال عکس گرفتن پیش از رسیدن پاپ فرانسیس به مراسم خوش‏‎آمدگویی در قلعۀ سلطنتی واول در کراکو - لهستان

(عکس از رویترز - استفانو رلاندینی)

هلیکوپتر آتش نشانی در حال پاشش آب در محل آتش‎سوزی در نزدیکی سانتا کلاریتا - ایالت کالیفرنیا

(عکس از AFP - دیوید ام‎سی‎نیو)

اعضای گروه هترها (کارکتر مجموعۀ آلیس در سرزمین عجایب) در نخستین روز فستیوال بین المللی مجموعه‎های کمیک در سن دیگو

(عکس از: آسوشیتدپرس - دنیس پوروی)

رانندگی دنیل ریکاردیو از استرالیا در مسابقات "جایزۀ بزرگ" مقدماتی فرمول یک در بوداپست - مجارستان

(عکس از: Getty Images - دن ایستیتن)

ابرهای باران‎زا بر روی بلوار ساحلی El Malecon در هاوانا - کوبا

(عکس از رویترز - انریکه دُ لا اُسا)

میشل اوباما در حال قدردانی از جمعیت پیش از آغاز مراسم سخنرانی همایش ملی دموکرات‎ها - فیلادلفیا

(عکس از: Getty Images - آرون پی)

حضور الیزابت بنکس -بازیگر و کارگردان 42 سالۀ آمریکایی- بر روی صحنه در دومین روز همایش ملی دموکرات‎ها

(عکس از: رویترز - مایک سگار)

لذت بردن بازدیدکنندگان از هنر "تحت تاثیر مخاطب" و ساخته شده توسط هنرمند فرانسوی میگوئل چوالیر در زمان برگزاری نمایشگاهی در میلان

(عکس از: آسوشیتدپرس - لوکا برونو)

درآغوش گرفتن "فینلی"، دختر "دچیا جرالد در مراسم خاکسپاری همسرش "متیو جرالد"، افسر پلیس "باتون روژ" در گورستان ملی لوییزیانا

(عکس از: رویترز - جفری دابینکزی)

انعکاس تصویر مردم استانبول بر روی شیشۀ ایستگاه اتوبوسی که با پرچم ترکیه پوشانده شده است.

(عکس از: آسوشیتدپرس - پتروس کاراجیاس)

هواگردِ Solar Impulse 2، دومین هواگرد قدرتمند خورشیدی که توسط خلبان سوییسی "برتراند پیکارد"، خلبانی می‎شود، در حال فرودآمدن در ابوظبی جهت به پایان رساندن اولین دور از پروازهای جهانی‎اش بدون نیاز به سوخت است. این هواگرد مسیر 42000 کیلومتری را بر فراز 4 قاره و در 17 مرحله طی کرد. 

(عکس از: Getty Images - جین رویلارد)

ترافیک سنگین اتوموبیلی برای ورود به بندر "داور" در بخش جنوبی سواحل انگلستان.

گیر افتادن وسائل نقلیه در چهارراهی در هنگام بارندگی شدید در شیان - چین

(عکس از: رویترز)

قهرمانی "کریس فروم" از بریتانیا در مسابقات تور دو فرانس، که توانست سایر سرگروه‎های دوچرخه سواری را در Arc de Triomphe در پاریس از سد راه بردارد.

(عکس از: Getty Images - میکاییل استیل)

جستجوی کرم‎های شب‎تاب برای یافتن جفت باعث ایجاد یک انفجار رنگ در پیدرا کانتیدا می‎شود. تلکسکالا - مکزیک

(عکس از: آسوشیتدپرس - ربکا بلک‎ول)

حاضران در فستیوال کازپلی در نمایشگاه بین المللی آثار کمیک در سن دیگو

(عکس از: Getty Images - فریزر هریسون)

مسابقات نمایشی در قلعۀ فراملینگام، انگلستان. علاقمندان سنتی در انگلستان با امضای پتیشنی، درخواست کرده‎اند که بازی‎های سنتی نیز به المپیک اضافه شود.

(عکس از: Getty Images - دن کیتوود)

هوادارن دو حزب "جمهوری‎خواه خلق ترکیه" و حزب "عدالت و توسعه"ی اردوغان در حال به حرکت درآوردن پرچم‎های ترکیه در تجمعی به نام "جمهوری و دموکراسی" در میدان تقسیم در استانبول

(عکس از: Getty Images - کریس مک‎گرت)

رخ دادن رعد و برق طوفان‎زای سیاه بر روی کوه "ساکوراجیما" در کاگوشیما - ژاپن

(عکس از: Getty Images)

  • علیرضا گیتی گهر
  • جمعه ۱۵ مرداد ۹۵

سخنرانی جاشوا پراگر در آستانۀ 44 سالگی

من جاشوا پراگر، ماه آینده 44 ساله می‎شوم و حس می کنم که 44 سالگی، سال بسیار خوبی سرشار از موفقیت برای من خواهد بود.

این موضوع را نه به خاطر آنکه اتفاق ویژه ای قرار است بیفتد حس می‎کنم، تنها به این خاطر که در یک کتاب به نام "لشکریان شب" نوشتۀ نورمن میلر که در سال 1968 نوشته شده است، می گویم.

او در این کتاب نوشته است: "او 44 سالگی را حس کرد. حس کرد که تجسمی بود از استخوان، گوشت، قلب، ذهن و احساس آنکه مردی باشد"

البته من می دانم که میلر، این جملات را در ارتباط با شخص من ننوشته است اما در عین حال نیز می‏‎دانم که برای من نیز نوشته است. نه تنها برای من، که برای همۀ ما نوشته است. در واقع موضوع کتاب او، عمر با مقدار زیاد و کم است. روندی که از زمان تولد آغاز می شود و تا زمان مشخصی ادامه می‎یابد.

از شگفتی‎ها و اتفاقات کودکی، احساسات رهایی طلبی در نوجوانی، توانمند ‎ها و مسئولیت های سنگین بزرگسالی و در نهایت خردمندی و سرخوردگی در دوران پیری، همه از بخش‎‎های مختلف کتاب میلر است.

باید بدانیم که یک سری الگوهایی برای زندگی وجود دارند که بین همه یکسان هستند. همانطور که توماس مان می نویسد: برای من هم مانند دیگران این اتفاق می افتد.

البته ما به راحتی و بر اساس همین الگوها زندگی نمی کنیم. بلکه آنها را می نویسیم و ثبت می کنیم. آنها را در کتاب‎ها ثبت می کنیم و به این ترتیب به قصه هایی برای خواندن تبدیل می شوند و می توانیم آنها را بخوانیم و بدانیم. کتاب ها به ما می گویند که چه کسی بوده ایم، چه کسی هستیم و چه کسی خواهیم بود. برای هزاران سال، کار انسان‎‎ها همین بوده است.

جیمز سالتر در جایی می‎نویسد: اگر زندگی قرار است به چیزی ختم شود، حتما به کتاب‎ها ختم می‎شود.

شش سال پیش فکری به ذهنم رسید! اگر زندگی به کتاب ها و به کاغذها ختم می‎شود، پس تا الان تعداد زیادی کاغذ و کتاب در مورد هر سن و سالی باید وجود داشته باشد، پس می توانم تمام آن‎ها را بیابم و قصه‎ای جدید بنویسم. یک زندگی جدید و یک عمر بسیار طولانی که برای صد سال نیز کافی است. با این اوصاف می‎توانم یک عمر را با خوش اقبالی بگذرانم.

آن زمان 37 سال داشتم. به قول ویلیام تریور، 37 سالگی یعنی "سن رسیدن به نوعی بصیرت".

من به مراقبه از زمان و زندگی متعالی، تمایل پیدا کرده بودم. اما بعد از اینکه خانواده‎ام گرفتار یک نوع بیماری شد و من نیز طی اتفاقی، جراحت برداشتم، برایم ثابت شد که پیر شدن حتمی نیست. علاوه بر آن، پیر شدن تنها به تعویق انداختن پایانی اجتناب ناپذیر -یعنی مرگ- است.

همۀ این‎ها بسیار ناامید کننده و دلسرد کننده بود. اما هنوز یک فهرست باقی می ماند. برای شرح وقایع یک عمر و سال های نامناسبی که گذشته اند، از بین بردن لحظه های جاری زندگی است. پس شروع به جمع آوری یک فهرست کردم که به سرعت در آن غرق شدم. آغاز به ورق زدن صفحه‎ها در جستجوی سال‎هایی کردم که دیگران نوشته‎اند:

27 سالگی... زمان الهام‎های ناگهانی

62 سالگی... ذره ذره از بین رفتن و تحقیر شدن


البته می‎دانم که این نگرش‎ها نسبی هستند. برای کسانی که تازه شروع کرده‎اند، ما بیشتر عمر می‎کنیم و دیرتر پیر می‎شویم. کریستوفر ایشروود از عبارت "برگ خزان" برای توضیح این موضوع استفاده می‎کند تا مردی را در 53 سالگی توصیف کند. تنها یک قرن پس از آنکه لرد بایرن خود را در 36 سالگی، همینگونه توصیف کرد!

و البته می‎دانستم زندگی در هر لحظه تغییر می کند و از سالی تا سال دیگر اتفاقات مختلفی می افتد و مردم نیز هر کدام یک سن و سال را متفاوت از دیگری تجربه می کنند. اما به هر حال، با به هم آمیختن فهرست و همچنین نگاه به هر صفحه ای که بازتاب زندگی یک فرد بود، گویی که زندگی خود من بود که به هم می‎آمیخت.

ویکتور پریتچت می‎گوید: بعد از بیست سالگی، هر کسی کمتر و کمتر از آنچه که هست به خودش مطمئن است.

توماس مان در ارتباط با 30 سالگی می‏‎گوید: یک مرد در 30 سالگی از هدر دادن وقت و بیهودگی برای یک زندگی واقعی بیرون می‎آید.

به گفتۀ دونالد جاستیس در کتاب "مردان در چهل سالگی" یاد می‎گیرند که درب‎هایی را که به سمت آنان برنمی‎گردند به آرامی ببندند. 

ولادیمیر ناباکوف اما در سن 85 سالگی می‎گوید: همۀ سال‎هایی که آمد و رفت، به من تنها یادآوری می‎کنند که مثل هنر و مثل رنگ، ادبیات نیز به ما کمک می‎کند تا تجربیاتمان را به یاد بسپاریم.

و زمانی که من این فهرست را به پدربزرگم ارائه دادم، به نشان تایید، سرش را تکان داد. او آن زمان 95 سال داشت و البته که زود گذشت.

روبرتو بولانیو نوشته است: من در 95 سالگی خواهم مرد؛ تقریبا شبیه به این است که هرگز نمی‎میرم.

و با نگاه به گذشته، او به من آموخت که بله! حق با پروست بود که در 22 سالگی یقین داریم هرگز نخواهیم مرد. درست همانطور که مرگ‎شناسی به نام ادوین اشنایدمن می‎گفت که در 90 سالگی یقین داریم که می‎میریم. این موضوع برای او هم مثل بقیۀ افراد اتفاق افتاده بود. 

حالا فهرست کامل شده است: صد سال! و با نگاهی به تمام آن، من می‎دانم که هنوز کارم تمام نشده است. هنوز عمری برای زندگی کردن دارم و هنوز چندین صفحه برای ورق زدن باقیست.

  • علیرضا گیتی گهر
  • پنجشنبه ۱۴ مرداد ۹۵

معرفی بارسلون؛ شهر معماری و هنر

بارسلون، سرزمین پیکاسو، گائودی، سالوادور دالی و قهوۀ کن لچه است.

barcelona.jpg

بارسلونا، دومین شهر اسپانیا و مرکز منطقۀ خودمختار و پرآوازۀ کاتالونیا است. با از بین رفتن عقاید فاشیستی ژنرال فرانکو، چرخ استقلال و خلاقیت کاتالونیا در حال گردش است. بسیاری از گردشگران، این شهر را، پر شورترین شهر چند ملیتی در اسپانیا می دانند.

اسپانیا بخش اعظمی از شبه جزیرۀ آیبری را در بر گرفته است. شمال شرق آیبری، کاتالونیا است.

بارسلون، تاریخ پرباری دارد. مستعمرۀ روم، پایتخت عصر تاریک بربرها و فروانروایی دریاها در قرن چهاردهم، همه در این تاریخ پربار وجود دارند.

فرای مناظر حیرت انگیز، سبک زندگی زیبا و مهارت مدیترانه ای زندگی خوب مردم بارسلون، قابل تحسین است.

میدان اصلی شهر -Plaça de Catalunya- برای هفت میلیون کاتالان، مرکز دنیا به حساب می آید. در طی روز، این میدان صحنۀ جنب و جوش مردم است.

Plaza-Cataluna-Barcelona.jpg

میدان شهر، مزین به مجسمه های یادبود کاتالان های مشهور است. کاتالونیا زبان، تاریخ، فرهنگ و پرچم اختصاصی خودش را دارد و مردم بومی، پرچمشان را با افتخار در کنار پرچم اسپانیا بر روی ساختمان های دولتی و یا به تنهایی از دیوارهای منازلشان به احتزاز در می آورند.

کاتالونیا غالبا با دولت مرکزی اسپانیا در مادرید ناسازگار بوده است. در سال های 1930، این مکان، یکی از آخرین سنگرهای مقاومت در برابر دیکتاتوری فاشیست فرانچسکو فرانکو بود. وی پس از به قدرت رسیدن، از مردم انتقام گرفت. اگرچه در طول آن سالها، مردم حق برافرازی این پرچم -یعنی پرچم تیم بارسلونا- را نداشتند، اما اکنون این حق را دارند.

کاتالان ها بر خلاف اسپانیا که آنان را بخشی از منطقۀ خود می داند، اما خودشان را در واقع ملتی بی سرزمین حس می کنند.

زبان کاتالونیایی، گره ای ناگسستنی با تاریخ و فرهنگ مردم کاتالان دارد. اگرچه همه به زبان اسپانیایی صحبت می کنند اما کودکان، ابتدا زبان کاتالونیایی را فرا می گیرند.

معروفترین مکان برای قدم زدن در بارسلون، بلوار رمبلاس است.

با آنکه سوغات فروشان و همچنین ازدحام گردشگران، زیبایی این مکان را کمرنگ کرده اما هنوز مکان جالبی برای آشنایی با شهر است.

بچه ها عاشق بازار پرندگان رمبلاس هستند. بر طبق سنت، بچه ها به همراه والدین برای خرید حیوانات خانگی به این مکان می آیند. از نظر مردم آپارتمان نشین، نگهداری پرنده، ماهی و خرگوش، راحت تر از سگ و گربه است.

لابوکوریا چند قدم دورتر از بلوار شلوغ قرار دارد و بازار پر جنب و جوش ماهی و سایر محصولات بارسلون به حساب می آید. ساکنان محلی برای انتخاب بهتر و تازه تر غذاها و میوه ها، صبح ها خرید می کنند. آنان معتقدند چیزی که در بوکوریا نباشد، ارزش خوردن ندارد.

در رمبلاس، هنرمندان برای کسب درآمد بیشتر به شدت با یکدیگر رقابت می کنند. در انتهای این بلوار، یادبود کریستف کلمب قرار دارد.

در همین بارسلون بود که پادشاه اسپانیا -فردیناند- و ملکه ایزابل به استقبال کلمب در بازگشت از اولین سفرش به آمریکا رفتند. جالب اینجاست که بارسلون به فردی افتخار می کند که اکتشافات وی باعث پیدایش خطوط دریایی جدیدی شد که تمرکز تجارت را از اروپا و مدیترانه به سمت آتلانتیک برد و به همین باعث زوال این شهر به عنوان یک قدرت تجاری در منطقه شد.

اما بارسلون دوباره رونق گرفت. درست پشت یادبود کریستف کلمب، پل مدرن موج مانندی به نام راملا دلمار به سمت بندر کشیده شده و به منطقۀ معروفی می رسد. یک قرن پیش، اسکلۀ بارسلون تنها یک زمین بایر صنعتی بود اما به واسطۀ ساخت و ساز المپیک 1992 به کلی دگرگون شد.

دهکدۀ المپیک که محل اسکان ورزشکاران بود، امروزه سکونتگاه مردم محلی است که با مجسمۀ ماهی فرانک گری مزین شده است.

سواحل پاکسازی شده و هلالی شکل در شهر، مایل ها گسترش یافتند و با کافه ها و بارها پوشیده شدند. همچنین تفرجگاهی برای پیاده روی، ورزش و قدم زدن هم مهیا است. بافت قدیمی بارسلون به طرزی شگفت آور در نزدیکی این منطقه است. گوتیک کوارتر، علیرغم پیچ در پیچ بودن، میادین زیبا، مدارس شلوغ، گنجینه های تاریخی و شگفتی های دیگر، فضا را گرم و صمیمی کرده است. نوازندگان خیابانی از انعکاس دیوارهای سنگی، نهایت استفاده را می برند. بافت قدیمی شهر به راستی قدیمی است.

این دو برج بدقواره که از دورۀ رومن ها به جای مانده اند، بخشی از دیوار قدیمی عهد باستان بودند که از شهر حفاظت می کردند. سنگ های عظیم در قرن چهارم بنا شدند و بقایای یک معبد که روزی محل تاجگذاری رومی ها بوده در یک ساختمان معمولی و پنهان از نظرها هنوز پابرجاست.

در همین نزدیکی یکی از برجسته ترین اماکن دیدنی بارسلون در پنج عمارت بزرگ قدیمی واقع شده است: موزۀ پیکاسو!

از آنجایی که پابلو پیکاسو سالهای دورۀ جوانی اش را در بارسلون سپری کرد، بهترین مجموعه آثار به جای مانده از اوایل فعالیتش در این مکان گردآوری شده اند. با تماشای آثار واقع گرایانۀ دورۀ جوانی او، درک هنری و نبوغ هنر آبسترۀ وی در بزرگسالی راحت تر است. این موزه، سیر تحولی آثار پیکاسو را از زمان دانش آموزی اش به نمایش گذاشته است.

آثار اولیۀ پابلو، بسیار واقع گرایانه و جدی هستند. حتی پرتره ای که در سن چهارده سالگی از دهقانان پیر کشیده است، تکنیکی قوی و درونمایه ای روانشناختی دارد.

وی پدرش را که اولین معلمش نیز بود، نقاشی کرده است. در این پرتره همچنین بر روی حس صورت جواهر گونۀ مادرش کار کرده است.

پیکاسو در مدرسۀ هنر، آناتومی انسان را به خوبی فرا گرفت. در طی این سالها، قوانین را نیز یاد گرفت که بعدها با استادی خودش آنان را شکست. نقاشی هایی که در این سالها از خودش کشیده است، نمایشگر شکوفایی بلوغ او هستند.

وی در سن پانزده سالگی در مسابقات نقاشی مدرسۀ هنری شرکت کرد. این اولین کار وی بود. اولین اشاء ربانی، اگرچه سوژۀ نقاشی مذهبی است اما بیشتر مانند بهانه ای برای نقاشی از خانواده است.

در تابلوی "علم و نیکوکاری"، پیکاسوی جوان، احساسی واقعی را منتقل می کند.

در این تابلو، "دکتر"، پدر اوست که نماد علم، و "راهبه"، نماد نیکوکاری و مذهب است و آنچنان که از صورت ناامید او و دستان بی رمقش پیداست، به نظر می رسد که نقاش، سعی در نمایش اجتناب ناپذیر مرگ دارد.

پیکاسو در اوایل بیست سالگی به پاریس سفر کرد و به شکلی نامتعارف با روسپیان، شعرا و هنرمندان آشنا شد و به صورت تفننی و تحت تاثیر هنرمندان مطرح آن زمان، آثاری را خلق کرد. او در سبک امپرسیونیسم، مناظری مانند آثار "مانه"، پوسترهایی به سبک "تولوز" و "لوتر"، طبیعت بی جان به سبک "سزان" و آثاری با رنگ مایه های تند به سبک "هنری ماتیس" کشید.

اما بعدها تحت تاثیر خودکشی بهترین دوستش و همچنین فقر شدید، به سمت دوران آبی اش کشیده شد و تعداد بی شماری نقاشی با رنگ آبی کشید که با حس و حال او منطبق بود. در همین دوره، به سبک متمایز خودش دست یافت: کشیدن آنچه که حس می کرد نه آنچه که می دید.

ناامیدی؛ پرتره ای تاثیرگذار از یک مادر و فرزند به خوبی نمایانگر این دوره است.

با بیرون آمدن از دورۀ آبی، پیکاسو به عنوان یک هنرمند آزار از قید و بند چارچوب های واقع گرایی، توانست دوره ای طولانی و سرشار از نوآوری را پیشه کند. او در تمام طول زندگی اش بر این باور بود که نقاشی همانند پنجره ای است گشوده بر جهان!

پیکاسو تا لحظۀ مرگ به جستجو و عشق ورزی در آثارش پرداخت. در دوران کودکی، نقاشی به سبک بزرگسالان را آموخت و در دوران بزرگسالی، نقاشی به سبک کودکی را...

بارسلون، منزلگاه تاپاس بار های فریبنده و گوناگون است. بعضی از آنان حفره های رنگارنگی هستند که معرف طعم دلچسب بارسلون از گذشته تا امروز هستند و هر یک تخصصی ویژه دارند. مشتریان گرسنه گوشه های دنجی را برای خود می یابند و در نهایت تسلیم بشقاب هایی می شوند که از آشپزخانه آمده اند. در این بارها باید خلال ها را جمع کرد چراکه در هنگام پرداخت صورتحساب، تنها کافیست خلال ها شمرده شوند.

و این روزها تاپاس‎بار های مدرن شلوغ‎ترند. مشتریان، بشقاب ها را همانند سنگفرش روی میزها می چینند چراکه در این تاپاس‎بارها اصل بر تنوع است.

قرن نوزدهم، عصر انفجار بارسلون است. در 1850، دیوارهای قرون وسطی در این شهر فرو ریخت. شهری جدید با نام اِشمپل یا اکسپنشن طرح ریزی شد که ساختاری شبکه ای داشت. پیاده روهایی عریض، درختانی با سایه های دلپذیر، مغازه هایی زیبا و تزییناتی شبیه به سبک "آرت نُوو"، محله های اشمپل را مکانی برای دوری از تراکم مرکز شهر ساختند.

به منظور استفادۀ بیشتر از روشنایی و ساخت میادین وسیع و هشت ضلعی، گوشه های ساختمان ها در تمام تقاطع ها بریده شده اند. فلسفۀ طراحی این منطقه، دسترسی آسان همۀ افراد به همۀ امکانات بود. هر بخش مجهز به بیمارستان، مدرسه، پارک و کودکستان اختصاصی است. اگرچه فلسفه اصلی بر تساوی امکانات بخش ها استوار بود، اشمپل به واسطۀ ساکنین مرفه، تبدیل به نمایشگاهی از سازه های معماری شد. آنان علاوه بر رعایت محدودیت های ساخت و ساز، بناها را متفاوت و غالبا به سبک رایج آن روزها، مدرنیسم ساختند.

مدرنیسم، ورژن کاتالونیایی "آرت نُوو" است که در اواخر قرن نوزدهم در سراسر اروپا رونق گرفت. بارسلون و خصوصا محلۀ اشمپل با فرم های گیاهی سیال و متمایز خود، مرکز مدرنیسم بود.

چندین عمارت معروف بارسلون در خیابان passeig de gracia بنا شده اند. از آنجایی که بناها ظاهرا به واسطۀ فرم های نامتعارفشان، سعی در بی اثر کردن زیبایی یکدیگر دارند، مردم منطقه، این محل را "محل ناهماهنگ" نامیده اند.

بارسلون، آلبوم شیروانی های نعل اسبی و منحنی های طراحی شده توسط معروفترین معمار دورۀ مدرنیسم، آنتونی گائودی است. عمارت کاسامیلا متعلق به وی، ناب ترین بنای بارسلون از آن دوره است.

درب های کاسامیلا به روی عموم باز هستند. این بنا نشان می دهد که چگونه ظرافت طبیعی معماری مدرنیسم به فضای زندگی روزمره وارد شده است. این آپارتمان که احتمالا توسط یک تاجر سرمایه دار اجاره شده بود، نشان می دهد که چگونه ثروت در عصر صنعتی توسط افراد عادی یا دستکم طبقۀ بالای جامعه هزینه می‎شد. یک آپارتمان می توانست یک کاخ کوچک باشد!

مشهورترین بنای گائودی، کلیسای ناتمامی به نام "ساگرادا فامیلیا" است. گائودی به مدت چهل سال -یعنی تا زمان مرگ- در سال 1926 بر روی این بنا کار کرد. ساخت بنا تا به امروز ادامه دارد و تا پنجاه سال دیگر نیز به پایان نخواهد رسید.

نمای سر در تولد عیسی، تنها بخش کلیسا که در زمان حیات گائودی رسما به اتمام رسید، فلسفۀ اصلی معماری را نشان می دهد. تلفیق نمادگرایی مسیحی، تصاویر طبیعت و درونمایۀ مدرنیسم است. این یک نمونۀ تحسین برانگیز از سبک بی عیب و نقص گائودی است.

نمای مدرن سر در وسوسه؛ سبکی متفاوت اما مکمل! وی در شبستان اصلی، ستون ها را با زندگی پیوند داده است.

گائودی یک کاتولیک معتقد بود. بخشی از ساختار اعتقادی او، عشق به طبیعت بود. او می گوید: هیچ چیز در جهان اختراع نشده، چون اول در طبیعت ثبت شده است.

پنجره های کوچک همانند درختان جنگل های بارانی، نور را انتشار می دهند و فضایی صمیمی برای اتصال با پروردگار می آفریند. بازدیدکنندگان در هنگام ورود، روند آهسته و پیوستۀ ساخت بنا را می بینند و به این ترتیب هزینۀ ورودی همانند ساخت و ساز کلیساهای بزرگ در طول تاریخ، صرف بودجۀ ساخت می شود. این پروژه نیز مدت زیادی به طول انجامیده است. گائودی می دانست که هرگز اتمام این بنا را نخواهد دید؛ همانگونه که مهندسانی که بی وقفه برای تکمیل این بنا، اکنون بر روی آن کار می کنند.

در آینده مجسمۀ 168 متری عیسی مسیح، بر روی این سازه قرار می گیرد و قطعا این عظمت را کوچک می انگارد. این مجسمه به قدری بلند خواهد بود که از دریاها هم دیده خواهد شد.

در فاصلۀ یک ساعتی از بارسلون به رشته کوه های سر به فلک کشیده ای می‎رسیم که به عقیدۀ بسیاری، قلب کاتالونیا است. تله‎کابین بازدیدکنندگان را به محل صومعۀ مونتگات می برد.

مونتگات یعنی دندانه دار و زمانی که گردشگران به کوه‎ها نزدیک می‎شوند، می‎فهمند که چرا به این اسم خوانده می‎شود.

باورهای مذهبی می گویند که چگونه این رشته کوه‎ها توسط فرشته‏‎های کوچک و با اره‎های طلایی به این شکل درآمده‎اند. زمین‎شناسان نیز، طبیعت را عامل این رویداد می‎دانند. برای هزاران سال، این مکان یکی از اماکن زیارتی بوده است. صومعه توسط ناپلئون نابود شد اما بعدها در سال 1850، راهبان برای تجدید میثاق با کاتولینای نوین و قدردانی از مذهب، پایان قرون وسطی و ملی‎گرایی به این مکان آمدند. آنان دوباره این مکان را ساختند و یک بار دیگر مونتگات، قلب فرهنگی و روحانی مردم کاتالان شد.

جالب‎ترین بخش مونتگات، به دلیل کشف مجسمۀ کوچک چوبی از مریم مقدس در قرن دوازدهم، "لامورینتا" است. افسانه‎ها می‎گویند که این مجسمه توسط قدیسی به نام "لوک" تراشیده شده است اما تست کربن، سن این مجسمه را تنها هشتصد سال نشان می‎دهد.

گردشگران دالان مارپیچ و طولانی مزینی را در کنار کلیسا طی می‎کنند تا با مریم مقدس دعا کنند؛ آنان گوی مقدس را لمس می‎کنند تا مریم مقدس شفاعتشان کند.

موزه سالوادور دالی در شهر فیگورث قرار دارد. تمام اجزای موزه مطابق نظر شخص دالی، طراحی، تزیین و نقاشی شده تا نمایشگاه از یک عمر فعالیت وی تشکیل شده باشد.

دالی بسیاری از خیال انگیزترین و ناب ترین آثار هنری قرن بیستم را تولید کرد. آثار سورئال وی، هنوز نیز رمزآلود و اضطراب آفرین هستند. وی در معروفترین آثار سورئال خود، تصاویر واقعی را در فضایی رویاگونه نقاشی کرد. زندگی وی در 1929 برای همیشه تغییر می‎کند؛ زمانی که با زنی به نام گالا آشنا شد. او همسر، مدل، مدیر و راهنمای عاطفی دالی شد.

بالای کادیلاک مدل 1941 دالی، قایقی آویخته شده که او و همسرش سال‎ها از آن لذت بردند.

زمانی که گالا مُرد، دالی ویران شد.

وقتی به تصویر بزرگ آبراهام لینکلن خیره شوید، هنگامی که تصویر واضح شود، مشخص می شود که صورت لینکلن در واقع بدن برهنۀ گالا است.

دالی غالب قسمت زندگی اش را در نزدیکی دهکدۀ ماهیگیری "کاداکیز" گذراند که همانند بهشتی برای هنرمندان و متفکرانی شبیه به خودش بود.

ساحل ناهموار، رگ‎های درخشان و سبک زندگی بی دغدغۀ این منطقه، الهام‎بخش هنرمندانی چون "ماتیس"، "دوشان" و "پیکاسو" بوده است.

در سال 1920، سالوادور و دالی و گالا به این منطقه، نقل مکان کردند و باعث شهرت این بندر خواب آلود کاتالان شدند. خانۀ دالی نشان می‎دهد که چگونه یک خانه می‎تواند روح خلاق و نبوغ و تفکر یک هنرمند را در خود به نمایش بگذارد.

همانند هنر دالی، منزل او نیز از قواعد سرپیچی می‎کند و همانند خودِ هنرمند، تحریک‎آمیز و رمزآلود است.

  • علیرضا گیتی گهر
  • چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵

خانه کارت ها؛ بازی جذابی که آغاز شد

روز یکم فوریه 2013 زمانیکه رسانه ها همچنان از بی خانمانی مردم سودان جنوبی، گروگان گیری شبه نظامیان افراطی در الجزیره -که در جریان آن حداقل 39 کارگر به علاوه یکی از نگهبانان مرکز نگهداری گاز طبیعی- کشته شدند و همچنین از خودکشی مردم غیرنظامی و بمباران های کرکوکِ عراق می نوشتند، سریالی به صورت قطاری بر روی شبکه netflix قرار گرفت که نوید سیاست ورزی و قدرت طلبی به دور از اسلحه و خشونت را می داد. قصۀ فردی که توانست تنها با استفاده از کلام، حقه، فریب و روابط خاص خود پله های ترقی را بالا برود.

نام سریال را house of cards گذاشتند به معنی تحت الفظی "خانۀ کارت ها"!

در واژه نامۀ کمبریج، در توضیح house of cards این عبارت آمده: "یک سازمان پیچیده یا یک نقشه و برنامه که بسیار ضعیف و سست است و به راحتی می تواند تخریب شود یا از بین برود.

احتمالا ویدیوی معروفی که در برنامه click از سرویس جهانی بی بی سی پخش شد و در آن با استفاده از شبیه ساز، تعداد بی شماری تلفن آیفون 6 را کنار هم چیده بودند و با ضربۀ کوچکی به اولین تلفن، باقی تلفن ها به ترتیب شروع به ریزش کردند را دیده اید. مفهوم house of cards معادل همین عمل است.

مجموعۀ سریال که در هر قسمت بر اساس نیاز مخاطب امروزِ سینمای آمریکا، نیاز به غافلگیری زیاد حس می کند، در ارتباط با جاه طلبی و شهوت شدید برای رسیدن به قدرت و دست یافتن به صدر هرم آن با استفاده از کمترین میزان خشونت و زور است.

نقش اول سریال -فرانک آندروود- را کوین اسپیسی، بازیگر 57 سالۀ اهل نیوجرسی بازی می کند. همچنین نقش اول زن که در نقش همسر فرانک آندروود ظاهر شده است، به رابین رایت -کلیر آندروود- رسیده که چندی پیش در گفتگویی با گاردین از مبارزه اش برای داشتن حقوق مساوی در house of cards همچون کوین اسپیسی گفت.

موضوعِ داشتن حق مساوی زنان با مردان در سینمای هالیوود پیشتر نیز توسط دیگر زنان در وبسایت ها آمده بود.

سریال خانۀ کارت ها که در حال حاضر عدۀ زیادی در انتظار پخش فصل پنجم آن هستند، نقاط جذابیت بسیاری دارد. غیر قابل پیش بینی بودن داستان، سیاست ورزی به زبان روز و قابل فهم و همچنین هنرِ بی نظیر بازیگران در ایفای نقش خصوصا دو بازیگر اصلی سریال که به زیبایی کارکترهایشان را در سکوت و در بسیاری موارد تنها با اشارات خاص و میمیک چهره، قدرت دیالوگ نگفتن را به نمایش می گذارند.

گرچه بر اساس سیاست های نتفلیکس، میزان دقیق تعداد بینندگان این سریال حتی به سازندگان آن نیز اعلام نمی شود اما Mark Fahey ژورنالیست CNBC گفته است که حدود 5 میلیون نفر، اولین قسمت فصل چهار سریال را در 30 روز اول خواهند دید.

  • علیرضا گیتی گهر
  • دوشنبه ۱۱ مرداد ۹۵
علاقه مند به حوزۀ سیاست (روابط بین الملل) و IT (سئو، بلاگینگ و تولید محتوا)
اینجا از هر دو حوزه می نویسم؛ هر آنچه برام جالبه و فکر می کنم برای دانشجوهای علوم سیاسی و روابط بین الملل میتونه مفید باشه، به اشتراک می گذارم.
در زمینۀ IT هم حرفهایی دارم که البته در مقابل بزرگان این حوزه، صرفا وقت گذرونیه :-)